Heb je ooit gehoord van Metaverse en NFT's?
De termen Metaverse of NFT’s zijn bij velen onbekend. Terwijl Roblox en Fortnite wel bekende termen zijn. Dit blijkt vooral bij ouders die meer dan eens de Battlepass (Fortnite) of Robux (Roblox) voor hun kinderen hebben gekocht. Onze jeugd groeit op in deze werelden, waarbij reputatie, bezit, connecten met vrienden en onbekenden, een grote rol spelen.
Roblox is een online gamingplatform waar gebruikers hun eigen virtuele werelden kunnen maken en delen, en waar ze kunnen spelen en communiceren met andere spelers van over de hele wereld. Het platform bevat miljoenen games en ervaringen die zijn gemaakt door gebruikers en biedt een verscheidenheid aan genres, waaronder role-playing games, racing games, simulations, en nog veel meer. Spelers kunnen hun eigen avatar aanpassen en aankleden, en met behulp van Roblox's programmeertaal kunnen ze hun eigen games en objecten maken en deze delen met andere gebruikers. Roblox is geschikt voor spelers van alle leeftijden en heeft een actieve community van spelers en ontwikkelaars.
Cybercrime binnen Roblox komt helaas veelvuldig voor, zoals het stelen van persoonlijke informatie en online intimidatie. Enkele voorbeelden van cybercrime binnen Roblox zijn:
Account hacking: Criminelen proberen toegang te krijgen tot Roblox-accounts door middel van phishing, social engineering of brute force-aanvallen. Ze kunnen dan het gestolen account gebruiken om zichzelf te verrijken of om schade aan te richten aan andere spelers.
Fraude en oplichting: Dit omvat activiteiten zoals het verkopen van neppe in-game items, het aanbieden van "gratis Robux" scams, of het manipuleren van andere spelers om persoonlijke informatie te onthullen.
Online intimidatie: Dit kan onder andere pesten, bedreiging of seksuele intimidatie omvatten. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de mentale gezondheid van slachtoffers en kan leiden tot langdurige emotionele schade
Metaverse SANDBOX lijkt erg op Roblox. Het zijn beide online gamingplatforms waar gebruikers hun eigen virtuele werelden kunnen maken en delen, en waar ze kunnen spelen en communiceren met andere spelers. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen:
- SANDBOX is nog in ontwikkeling en heeft zichzelf onlangs pas opengesteld om deel te nemen aan een paar games, terwijl Roblox al geruime tijd actief en benaderbaar is.
- Roblox is geschikt voor spelers van alle leeftijden en heeft een enorme community van jongere spelers, terwijl SANDBOX zich meer richt op volwassen gamers en creatieve professionals.
- De hosting van SANDBOX is gedecentraliseerd en gebaseerd op blockchain-technologie. Hierbij worden gegevens opgeslagen op verschillende nodes in het netwerk en elke node heeft een kopie van de gegevens. Hierdoor kunnen er geen gegevens worden gemanipuleerd of gewist zonder consensus van de meerderheid van de nodes in het netwerk. Dit type hosting is veiliger omdat er geen centraal punt is waar de gegevens kunnen worden gehackt. Bij Roblox is er sprake van gecentraliseerde hosting, waarbij een enkele server of groep servers worden beheerd door één organisatie of bedrijf. Een item die je binnen Roblox koopt kan wel van waarde zijn, maar is geen NFT die je kunt voegen aan je ethereum wallet.
- Binnen SANDBOX kun je net als in de gewone wereld grond aankopen.
- Veel bekende namen hebben reeds grond aangekocht en verlenen diensten binnen de SANDBOX. Voorbeelden hiervan zijn Adidas, Walmart, Ubisoft, Snoop Dog, Atari en nog veel meer.
- "Robux" is de valuta die wordt gebruikt in Roblox, terwijl "SAND" de valuta is die wordt gebruikt in SANDBOX. SAND is een cryptocurrencie en Robux is dat niet.
De toekomst is al begonnen met onze jeugd. Het is niet de vraag of deze digitale werelden er gaan komen, ze zijn er al. Zijn we hier klaar voor als het gaat om toezicht en of opsporing?