Contact

Nieuws

2021 – Cybercrime door jongeren, phishing als exportproduct, veilig (thuis)werken en veiligheidsgordels

De start van een nieuw jaar is het moment om te reflecteren op een voorgaand jaar. In het geval van 2020 kunnen we daar kort over zijn; zowel privé als zakelijk was het een ‘uitdagend’ jaar door de pandemie. Ook op het gebied van cybercrime en -security was 2020 uitdagend met veel cyberaanvallen die gericht waren op onder andere de zorg, het bedrijfsleven en de thuiswerkende medewerker. Onze nieuwspartner cybercrimeinfo.nl schreef hierover een verhelderend artikel waarin de 10 belangrijkste bevindingen op het gebied van cybercrime in 2020 werden benoemd. Dit artikel vindt u hier.

Nu zijn we aangekomen in 2021. Een jaar waarbij we, ondanks de positieve berichten over de vaccinaties, voorlopig nog veelal thuiswerken en/of les volgen. Wat betekent dat nu op het gebied van cybercrime voor dit nieuwe jaar?

Cybercriminaliteit door jongeren neemt verder toe
Dit lijkt misschien een open deur, maar in dit geval is de toename van cybercriminaliteit onder jongeren mede te wijden aan de pandemie. De cybercrime specialisten van DataExpert signaleren een trend dat jongeren, die zich voorheen voornamelijk ‘op straat’ in criminaliteit mengden, steeds meer hun toevlucht nemen tot cybercriminaliteit. Er valt ‘op straat’ immers minder te doen en te behalen.

In diverse Telegram kanalen worden er grote beloftes gedaan door (beroeps)criminelen dat er veel geld verdiend kan worden met relatief ‘eenvoudige’ handelingen. Veel van de jongeren die zich hiermee inlaten, achten de pakkans kleiner dan op straat. De toename van WhatsApp fraude en phishing in de afgelopen maanden is hier een goed voorbeeld van. De gemiddelde leeftijd van personen die het afgelopen jaar zijn aangehouden voor dit soort delicten ligt tussen de 18 en 23 jaar (soms zelfs nog jonger).

Phishing als exportproduct
Nederland is bij uitstek een handelsnatie. We staan bekend om het exporteren van onze bloemen, muziek en meer. Digitaal zagen we een levendige handel ontstaan in phishing panels, welke voor het gemak gebruiksklaar afgeleverd kunnen worden. Daarnaast zien we vanuit DataExpert  dat Nederlandse phishers ondertussen ook grensoverschrijdend aan het werk zijn. Binnen Nederlandstalige Telegram kanalen circuleren lijsten met persoonsgegevens van slachtoffers over de hele wereld; van België tot aan Australië. Deze trend zal zich in 2021 zeker ook verder doorzetten.

Gijzelen en afpersen van de organisatie en de thuiswerker
Ransomware is een fenomeen dat soms tot pandemische proporties kan groeien. Wie herinnert zich niet de wereldwijde WannaCry uitbraak in 2017? Helaas komen we dagelijks meerdere systeemnetwerken tegen bij organisaties die de MS17-010 beveiligingsupdate nog steeds niet geïmplementeerd hebben. Nu veel medewerkers van organisaties thuiswerken, valt het tijdig (laten) updaten en patchen van externe systemen al helemaal niet mee. Een bijkomende risicofactor ontstaat wanneer medewerkers noodgedwongen thuiswerken met privéapparatuur en de apparatuur mogelijk ook delen met het huishouden. De cybercrimineel monitort deze trend en ziet hier kansen uit ontstaan waardoor een juist beveiligingsbeleid belangrijker is dan ooit tevoren. Om zeker te zijn dat organisaties ook in 2021 losgeld blijven betalen, wordt de data bij ransomware niet alleen meer versleuteld maar tevens gestolen. De cybercrimineel zet hierdoor meer druk om de ransom te betalen. Betaalt het slachtoffer niet? Dan wordt de gestolen data openbaar gemaakt.

Onze goede voornemens
Ook in 2021 blijft de missie van DataExpert onveranderd: onze klanten adviseren en ondersteunen met de juiste kennis en producten voor (cyber)criminaliteitsbestrijding en databeveiliging.

DataExpert voorziet haar klanten in (geaccrediteerde) opleidingen voor de opsporing van cybercrime, financial economic crime en gedigitaliseerde criminaliteit. Om ook de cyberveiligheid van thuiswerkende medewerkers te garanderen verzorgen wij awareness trainingen in meerdere vormen; e-learning, fysiek of digitaal.

Om deze bewuste medewerker met een extra veilig gevoel vanuit de bureaustoel op het internet te laten gaan, kan een veiligheidsgordel ook geen kwaad. Onze CyberSeatbelt oplossing zorgt ervoor dat ook de thuiswerkende medewerker geen slachtoffer kan worden van een ransomware aanval.

Mocht het dan toch fout gaan en is er sprake van een incident in de vorm van ransomware, een datalek, hacking of fraude? Dan staat het incident response team van DataExpert Investigations klaar om uw organisatie weer up en running te krijgen.

Wij wensen u een cyberveilig 2021!

Deze website gebruikt cookies

We vinden het van groot belang dat u op de hoogte bent van welke cookies onze website inzet en voor welke doeleinden. Wij gebruiken Functional Cookies om onze website goed te laten functioneren. Daarnaast analyseren we d.m.v. Analytics Cookies het gebruik van onze website. Ook vragen we uw toestemming voor het plaatsen van cookies van derden (social media, advertising en analytics partners) waarmee we informatie delen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, geeft u toestemming voor het plaatsen van de hiervoor genoemde cookies. Klikt u op ‘Instellingen’, dan wordt u geleid naar een pagina waar u kunt instellen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden. Klik hier voor onze privacyverklaring.